Vinkkejä pornolakkoon ryhtyville

Tämä lista on tarkoitettu niille, jotka kokevat, että nettipornon kuluttaminen ja katsominen ei ole enää hallinnassa ja jotka haluavat päästä siitä eroon. Se ei luonnollisesti ole mikään kaiken kattava lopullinen totuus, vaan kokoelma vinkkejä, jotka saattavat toimia toisille paremmin kuin toisille.

Mainittakoon, että jos pornon katselu on kehittynyt niin pitkälle, että se todella on muodostunut riippuvuudeksi, voi niin sanottu ”kohtuukäyttö” olla äärimmäisen vaikeaa. Kannattaa kuitenkin muistaa, että vaikka irrottautuminen pahaksi äityneestä pornokoukusta voi olla vaativa, jopa ylivoimaiselta tuntuva tehtävä, johon tarvitaan ennen kaikkea aikaa, kärsivällisyyttä ja päättäväisyyttä, mahdotonta se ei missään nimessä ole.

Vaikka vinkit ovat ns. ohjeiden muodossa, se ei tarkoita, että minulla olisi näistä asioista jotenkin erityisen syvällinen tietämys. Nämä ovat ennen kaikkea asioita, jotka ovat toimineet itselleni. Koska kymmenen on listoissa aina kivempi luku kuin yksitoista, alkaa tämä lista nollasta.

0. Sano itsellesi ääneen, että sinulla on ongelma. Ennen kuin todella alat tekemään töitä asian kanssa, tunnusta se ensin itsellesi ääneen. Tämä voi tuntua typerältä, mutta ainakin itseäni se helpotti. Mene peilin eteen, katso itseäsi silmiin ja sano: ”Minun nimeni on (oma nimi), ja minä olen koukussa pornoon. Se hallitsee elämääni. Minä en enää halua, että se hallitsee elämääni. Minä haluan päästä siitä eroon.”  Voit korvata repliikin omaan suuhusi sopivalta. On kuitenkin tärkeää että sanot sen todella ääneen, et ainoastaan mielessäsi.

1. Tee päätös olla erossa pornosta X päivää. On hyvä konkretisoida tavoitteensa. Voi auttaa, jos ostat itsellesi kalenterin ja vedät kalenteriin ruksin aina pornottoman päivän päätteeksi. Sitten vain pidät huolen siitä, että ruksien rivi ei katkea. Pidempää tavoitetta asettaessasi muista olla realisti. Kuukausi ilman pornoa on ehdottomasti järkevämpi tavoite kuin kokonainen vuosi. Joskus voi olla järkevää edetä viikko, tai jopa vain yksi päivä kerrallaan. Jos tavoite täyttyy, älä palkitse itseäsi pornolla, vaan aseta perään uusi.

2. Pysy erossa kaikesta kuvallisesti kiihottavasta materiaalista. Tietyn ajan kuluttua mieli voi alkaa huijaamaan kehottamalla katsomaan kiihottavaa materiaalia, jota ei suoranaisesti pidä pornona. Tämä ei tarkoita, että kaupungilla pitäisi alkaa kulkemaan laput silmillä, tai että pitäisi alkaavälttelemään elokuvia, joissa on rakastelukohtauksia, mutta esim. Instagramin monet eroottissävytteiset profiilit, kuin myös eräät maksullista seksiä tarjoavien naisten ilmoitussivut ovat loppujen lopuksi melko puhdasta pornoa. Vältä siis myös tällaista ”sijaispornoa”.

3. Muista, että valinta on aina sinun. Jos halu katsoa pornoa iskee, tunnista se. Tiedosta, että juuri nyt on se hetki, jolloin haluat katsoa pornoa. Tällöin on hyvä muistaa, että joka ikinen hetki sinulla itselläsi on valta päättää mitä teet. Joka ikinen hetki. Haluatko juuri nyt mennä koneelle ja avata selaimen vai kenties lähteä ulos kävelylle? Valina on aina sinun. Hankalaksi tämän tekee tietysti se, että ajatus pornosta ei yleensä jätä rauhaan, ja halu ja tarve katsoa sitä voi olla vastustamaton. Mitä tällöin voi tehdä?

4. Masturboi ilman pornoa. Masturboiminen ilman pornoa on hyvä tapa taistella pornohaluja vastaan. Laukeamisen jälkeen kiität takuulla itseäsi siitä, että et sortunut. Moni haluaa pidättäytyä näissä jutuissa myös tästäkin ilosta, mutta varsinkin alkuun voi olla hyvä ottaa niin sanotusti askel kerrallaan. Toki jos myös masturboiminen on pakonomaista ja jostain syystä myös sen kokee ongelmalliseksi, on tietenkin järkevää pidättäytyä myös / nimenomaan myös siitä.

5. Älä pelästy ”vieroitusoireita”. Jos käyttö on ollut pitkäkestoista ja jatkuvaa, lopettaminen saattaa kirjaimellisesti aiheuttaa vieroitusoireita. Mitä olen erinäisiltä vertaistukifoorumeilta lukenut, jotkut ovat raportoineet pääkivuista, sydämen tykytyksistä, ärtymyksestä ja pinnan kiristymisestä. Pitkien pornosessioiden jälkeistä ”aivosumua” saattaa ilmetä myös sen lopettamisen myötä, ja tällöin keskittyminen mihinkään vähänkään pitkäjänteisyyttä vaativampaan asiaan voi olla vaikeaa. Niin hullulta kuin se kuulostaakin, pornon katsomisen lopettaminen saattaa hetkellisesti myös aiheuttaa libidon ja seksuaalisten halujen katoamista. Tämä voi miehillä näyttäytyä mm. kyvyttömyytenä saavuttaa täysi erektio. Tällöin moni pelästyy ja palaa takaisin pornon pariin. Tällaiset jutut ovat kuiteknin OHIMENEVIÄ. Tässä voi mennä aikaa, mutta usko pois, ajan myötä ne kyllä väistyvät.

6. Puhu. Niin klisee kuin lause onkin, on se myös totta: puhuminen auttaa. Jos lähipiiristäsi löytyy joku jolle avautua, kokeile. Jos olet parisuhteessa ja pornon katsominen on ongelma sinulle tai kumppanillesi, on sitä tärkeämpää, että aiheesta uskallettaisiin puhua. Tämä on tietysti helpommin sanottu kuin tehty. Ongelma on monen mielestä nolo ja yksityinen, ja aina on olemassa vaara, että toinen ei täysin ymmärrä. Onneksi on myös ammattiauttajia. Tutustu millaiset mielenterveyspalvelut paikkakunnallasi on ja pohdi, voisitko varata ajan psykologille tai vaikka vain yleislääkärille. Jos ensimmäinen todella iso askel on artikuloida ongelma ääneen itselleen, on seuraava merkkipaalu ehdottomasti se, että uskaltaa puhua siitä jollekin toiselle.

7. Aloita liikunta. Säännöllinen, hien pintaan tuova ja sykettä edes hieman nostava säännöllinen liikunta tekee yksinkertaisesti vaan niin hemmetin hyvää. Olo voi kunnon liikuntasuorituksen jälkeen olla kirjaimellisesti kuin uudesti syntynyt. Jos liikunta ei ole aikaisemmin ollut osa elämääsi, aloita pienestä, vaikka vain lyhyestä kävelylenkistä joka toinen päivä. Sekin on parempi kuin ei mitään. Muista, että säännöllinen liikunta voi yksinkertaisesti olla vain keino saada hieman lisää energiaa ja iloa arkeen, ei mikään keino näyttää mallilta tai kehonrakentajalta. Liiku liikkumisen ilosta ja itseäsi varten, mutta älä rankaise itseäsi jos sinulla ei ole tähän voimavaroja. Lista on pitkä, ja on syytä edetä asia ja askel kerrallaan.

8. Muuta arkirutiinejasi – tee kerran viikossa jotain yllättävää. Pienetkin muutokset arkirutiineissa voivat olla merkki avoillesi, että nyt on käännetty uusi lehti elämässä – että enää ei välttämättä toimitakaan tuttujen kaavojen mukaan. Valitse vaikka uusi reitti työ- tai opiskelupaikallesi, tai vaihda vaikka huonekalujesi järjestystä. Aloita uusi harrastus, ilmottaudu käsityökurssille, maalaa taulu tai tee jotain muuta luovaa. Mitä vain. Yllätä itsesi!

9. Ole ylpeä pienistäkin saavutuksista. Ei ole niin pientä askelta, jonka otettuasi et voisi tuntea pientä ylpeyttä. Älä vertaa itseäsi muihin, vaan ylitä itsesi. Ajattele, että sinä teit sen, oli saavutus kuinka ”vähäpätöinen” tahansa. Itseään on paljon helpompi sättiä kuin kannustaa, mutta vain toinen mainituista vie sinua eteenpäin. Jos sorruit viikon tauon jälkeen, älä säti itseäsi sortumisesta, vaan kiitä siitä, että kykenit olemaan viikon erossa.

10. Ole armollinen itsellesi. Elämäntilanteesta riippuen energiaa voi olla enempään tai vähempään. Älä siis missään nimessä ota liikaa paineita tästä tai msitän muustakaan elämänmuutoksesta. Ota askel kerrallaan ja poimi tästä listasta vaikka vain itsellesi juuri nyt sopivilta tuntuvat kohdat. Muista, että jos olet vuosia toiminut tietyllä tavalla, voi kestää myös vuosia, että pääset tavoistasi eroon.