Vinkkejä pornolakkoon ryhtyville

Tämä lista on tarkoitettu niille, jotka kokevat että nettipornon katsominen ei ole enää hallinnassa, ja jotka haluavat päästä siitä eroon. Se ei luonnollisesti ole mikään kaiken kattava lopullinen totuus vaan kokoelma vinkkejä, jotka saattavat toimia toisille paremmin kuin toisille.

Mainittakoon, että jos pornon katselu on kehittynyt niin pitkälle, että se todella on muodostunut riippuvuudeksi, voi niin sanottu ”kohtuukäyttö” olla vaikeaa tai jopa mahdotonta. Kannattaa myös muistaa, että irrottautuminen pahaksi äityneestä pornokoukusta voi olla vaativa, jopa ylivoimaiselta tuntuva tehtävä johon tarvitaan aikaa, kärsivällisyyttä ja päättäväisyyttä. Mahdotonta se ei kuitenkaan ole.

Koska kymmenen on listoissa aina kivempi luku kuin yksitoista, alkaa tämä lista nollasta.

0. Sano itsellesi ääneen, että sinulla on ongelma. Ennen kuin todella alat tekemään töitä asian kanssa, tunnusta se itsellesi ääneen. Tämä voi tuntua typerältä, mutta ainakin itseäni se helpotti. Mene vaikka peilin eteen, katso itseäsi hetki silmiin ja sano: ”Minun nimeni on (oma nimi), ja minä olen koukussa pornoon. Se hallitsee elämääni. Minä en enää halua, että se hallitsee elämääni. Minä haluan päästä siitä eroon.”  Voit korvata repliikin omaan suuhusi sopivalta. On kuitenkin tärkeää että sanot sen ääneen, et ainoastaan mielessäsi.

1. Tee päätös olla erossa pornosta X päivää. On hyvä konkretisoida tavoitteensa. Lähde mukaan vaikka tähän sadan päivän juttuun, tai aseta oma tavoitteesi. Voi auttaa, jos ostat itsellesi kalenterin ja vedät kalenteriin ruksin aina pornottoman päivän päätteeksi. Sitten vain pidät huolen siitä, että ruksien rivi ei katkea. Muista asettaa tavoitteesi tarpeeksi korkealle, mutta ole silti realisti. Viisikymmentä päivää on ehkä parempi tavoite kuin kokonainen vuosi. Jos tavoite täyttyy, älä palkitse itseäsi pornolla, vaan aseta perään uusi.

2. Pysy erossa kaikesta kuvallisesti kiihottavasta materiaalista. Tietyn ajan kuluttua mieli voi alkaa huijaamaan katsomaan kiihottavaa materiaalia, jota ei suoranaisesti pidä pornona. Tämä ei tarkoita, että kaupungilla pitäisi alkaa kulkemaan laput silmillä tai välttelemään elokuvia, joissa on rakastelukohtauksia, mutta esim. Instagramin monet eroottiset profiilit, kuin myös eräät maksullista seksiä tarjoavien naisten ilmoitussivut ovat loppujen lopuksi melko puhdasta pornoa. Vältä siis myös tällaista ”sijaispornoa”.

3. Muista, että valinta on aina sinun. Jos halu katsoa pornoa iskee, tunnista se. Tiedosta, että juuri nyt on se hetki, jolloin haluat katsoa sitä. Muista, että joka ikinen hetki SINULLA ON ITSELLÄSI VALTA PÄÄTTÄÄ MITÄ TEET. Joka hetki. Haluatko juuri nyt mennä koneelle ja avata selaimen vai kenties lähteä ulos kävelylle? Päätös on aina sinun. Hankalaksi tämän tekee tietysti se, että ajatus pornosta ei monesti jätä hetkeksikään rauhaan. Mitä tällöin voi tehdä?

4. Runkkaa ilman pornoa. Masturboiminen ilman pornoa on hyvä tapa taistella pornohaluja vastaan. Laukeamisen jälkeen kiität itseäsi siitä, että et sortunut. Moni haluaa pidättäytyä näissä jutuissa myös masturboimisesta ja joillekin se voi ollakin varsin toimiva ratkaisu. Varsinkin, jos masturboiminen on jatkuvaa ja pakonomaista, eikä siinä tunnu onnistuvan ilman pornoa, on ehkä syytä yrittää pitää taukoa myös perus-tumputuksesta. Jos ongelma nettipornon käytön suhteen on vakava, on kuitenkin hyvä ottaa askel kerrallaan. Mitä enemmän varsinkin alkuun on masturboimatta, sitä vastustamattomammaksi voivat nimittäin myös halut katsoa pornoa käydä.

5. Älä pelästy vieroitusoireita. Jos käyttö on ollut pitkäkestoista ja jatkuvaa, lopettaminen saattaa kirjaimellisesti aiheuttaa vieroitusoireita. Moni on raportoinut pääkivuista, sydämen tykytyksistä, ärtymyksestä ja pinnan kiristymisestä. Pitkien pornosessioiden jälkeistä ”aivosumua” saattaa ilmetä myös sen lopettamisen myötä, ja tällöin keskittyminen mihinkään vähänkään pitkäjänteisyyttä vaativampaan asiaan voi olla vaikeaa. Niin hullulta kuin se kuulostaakin,  pornon katsomisen lopettaminen saattaa hetkellisesti myös aiheuttaa libidon ja seksuaalisten halujen katoamista. Tällöin moni pelästyy ja palaa takaisin pornon pariin. Tällaiset jutut ovat OHIMENEVIÄ. Siinä voi mennä aikaa, mutta ajan myötä ne kyllä väistyvät.

6. Puhu. Niin klisee kuin lause onkin, on se myös totta: Puhuminen auttaa. Jos lähipiiristäsi löytyy joku jolle avautua, kokeile. Jos olet parisuhteessa ja pornon katsominen on ongelma sinulle tai kumppanillesi, sitä tärkeämpää on, että siitä uskallettaisiin puhua. Tämä on tietysti helpommin sanottu kuin tehty. Ongelma on nolo ja yksityinen, ja aina on olemassa vaara, että toinen ei täysin ymmärrä. Onneksi on myös ammattiauttajia. Tutustu millaiset mielenterveyspalvelut paikkakunnallasi on, ja pohdi, voisitko varata ajan psykologille tai vaikka vain yleislääkärille. Jos ensimmäinen todella iso askel on artikuloida ongelma ääneen itselleen, on seuraava merkkipaalu ehdottomasti se, että uskaltaa puhua siitä jollekin toiselle.

7. Aloita liikunta. Säännöllinen, hien pintaan tuova ja sykettä nostava säännöllinen liikunta tekee yksinkertaisesti niin hemmetin hyvää. Niin kropalle kuin mielellekin. Olo voi kunnon liikuntasuorituksen jälkeen olla kirjaimellisesti kuin uudestisyntynyt. Jos liikunta ei ole ollut osa elämääsi, aloita pienestä. Tänä päivänä moni kärsii suunnattomista ulkonäköpaineista, ja nykyään liikuntaan kaikkine fitness-body pumping-whatever -lajeineen liitetään monesti se, että se on vain keino näyttää paremmalta. Unohda se! Voit aloittaa minkä tahansa lajin, näytit sitten miltä tahansa, tai olit kuinka ”huono” siinä tahansa. Säännöllinen liikunta voi yksinkertaisesti olla vain keino saada hieman lisää energiaa arkeen, ei keino näyttää mallilta tai kehonrakentajalta. (Mainitsen tämän nyt tässä, koska monet pornoaddiktit – minä mukaan lukien – painivat varsin pahojen itsetunto-ongelmien kanssa.)

8. Muuta arkirutiinejasi – tee joku päivä jotain yllättävää. Pienetkin muutokset arkirutiineissa voivat olla merkki avoillesi, että nyt on käännetty uusi lehti elämässä, että enää ei välttämättä toimitakaan tuttujen kaavojen mukaan. Valitse vaikka uusi reitti työ- tai opiskelupaikalle tai vaihda vaikka huonekalujesi järjestystä. Aloita uusi harrastus, ilmottaudu käsityökurssille, piirrä, maalaa tai tee jotain muuta luovaa. Mitä vain. Yllätä itsesi.

9. Ole ylpeä pienistäkin saavutuksista. Ei ole niin pientä askelta, jonka otettuasi et voisi tuntea hyvää oloa, kiitollisuutta tai ennen kaikkea ylpeyttä.

10. Ole armollinen itsellesi. Viimeisenä, mutta ehkä tärkeimpänä: ole armollinen itsellesi. On syytä osata antaa itselleen myös anteeksi ja elämäntilanteesta riippuen energiaa voi olla enempään tai vähempään. Älä siis missään nimessä ota liikaa paineita mahdollisest muutoksesta jonka haluat tehdä. Aloita rauhassa, ja jos sorrut, älä rankaise itseäsi liikaa. Ota askel kerrallaan ja poimi tästä listasta vaikka vain itsellesi sopivat kohdat. Muista, että jos olet vuosia toiminut tietyllä tavala, voi myös kestää hetken, että pääsee siitä eroon. Jos siinä ei heti onnistu, ei se tarkoita, että olisit huono tai epäonnistunut ihminen. Päinvastoin, erilaiset sortumiset, vastoinkäymiset ja takapakit ovat jotain, jotka yksinkertaisesti kuuluvat tällaisiin paranemisprosesseihin.