Vinkkejä pornolakkoon ryhtyville

Tämä lista on tarkoitettu niille, jotka kokevat että nettipornon katsominen ei ole enää hallinnassa, ja jotka haluavat päästä siitä eroon. Se ei luonnollisesti ole mikään kaiken kattava lopullinen totuus vaan kokoelma vinkkejä, jotka saattavat toimia toisille paremmin kuin toisille.

Mainittakoon, että jos pornon katselu on kehittynyt niin pitkälle, että se todella on muodostunut riippuvuudeksi, voi niin sanottu ”kohtuukäyttö” olla vaikeaa tai jopa mahdotonta. Kannattaa myös muistaa, että irrottautuminen pahaksi äityneestä pornokoukusta voi olla vaativa, jopa ylivoimaiselta tuntuva tehtävä johon tarvitaan aikaa, kärsivällisyyttä ja päättäväisyyttä. Mahdotonta se ei kuitenkaan ole.

Koska kymmenen on listoissa aina kivempi luku kuin yksitoista, alkaa tämä lista nollasta.

0. Sano itsellesi ääneen, että sinulla on ongelma. Ennen kuin todella alat tekemään töitä asian kanssa, tunnusta se ensin itsellesi ääneen. Tämä voi tuntua typerältä, mutta ainakin itseäni se helpotti. Mene peilin eteen, katso itseäsi silmiin ja sano: ”Minun nimeni on (oma nimi), ja minä olen koukussa pornoon. Se hallitsee elämääni. Minä en enää halua, että se hallitsee elämääni. Minä haluan päästä siitä eroon.”  Voit korvata repliikin omaan suuhusi sopivalta. On kuitenkin tärkeää että sanot sen todella ääneen, et ainoastaan mielessäsi.

1. Tee päätös olla erossa pornosta X päivää. On hyvä konkretisoida tavoitteensa. Voi auttaa, jos ostat itsellesi kalenterin ja vedät kalenteriin ruksin aina pornottoman päivän päätteeksi. Sitten vain pidät huolen siitä, että ruksien rivi ei katkea. Muista asettaa tavoitteesi tarpeeksi korkealle, mutta ole silti realisti. Kuukausi on ehkä parempi tavoite kuin kokonainen vuosi. Jos tavoite täyttyy, älä palkitse itseäsi pornolla, vaan aseta perään uusi tavoite.

2. Pysy erossa kaikesta kuvallisesti kiihottavasta materiaalista. Tietyn ajan kuluttua mieli voi alkaa huijaamaan katsomaan kiihottavaa materiaalia, jota ei suoranaisesti pidä pornona. Tämä ei tarkoita, että kaupungilla pitäisi alkaa kulkemaan laput silmillä tai että pitäisi alkaavälttelemään elokuvia, joissa on rakastelukohtauksia, mutta esim. Instagramin monet eroottissävytteiset profiilit, kuin myös eräät maksullista seksiä tarjoavien naisten ilmoitussivut ovat loppujen lopuksi melko puhdasta pornoa. Vältä siis myös tällaista ”sijaispornoa”.

3. Muista, että valinta on aina sinun. Jos halu katsoa pornoa iskee, tunnista se. Tiedosta, että juuri nyt on se hetki, jolloin haluat katsoa pornoa. Muista, että kuitenkin joka ikinen hetki SINULLA ON ITSELLÄSI VALTA PÄÄTTÄÄ MITÄ TEET. Joka ikinen hetki. Haluatko juuri nyt mennä koneelle ja avata selaimen vai kenties lähteä ulos kävelylle? Valina on aina sinun. Hankalaksi tämän tekee tietysti se, että ajatus pornosta ei monesti jätä hetkeksikään rauhaan. Mitä tällöin voi tehdä?

4. Runkkaa ilman pornoa. Masturboiminen ilman pornoa on hyvä tapa taistella pornohaluja vastaan. Laukeamisen jälkeen kiität takuulla itseäsi siitä, että et sortunut. Moni haluaa pidättäytyä näissä jutuissa myös tästäkin ilosta, mutta varsinkin alkuun voi olla hyvä ottaa niin sanotusti askel kerrallaan. Mitä pidempään on masturboimatta, sitä vastustamattomimmaksi voivat nimittäin myös halut katsoa pornoa käydä. Toki jos myös masturboiminen on pakonomaista ja sen jostain syystä kokee ongelmalliseksi, ehkä myös siitä on hyvä määräajaksi pidättäytyä.

5. Älä pelästy vieroitusoireita. Jos käyttö on ollut pitkäkestoista ja jatkuvaa, lopettaminen saattaa kirjaimellisesti aiheuttaa vieroitusoireita. Mitä olen erinäisiltä vertaistukifoorumeilta lukenut, jotkut ovat raportoineet pääkivuista, sydämen tykytyksistä, ärtymyksestä ja pinnan kiristymisestä. Pitkien pornosessioiden jälkeistä ”aivosumua” saattaa ilmetä myös sen lopettamisen myötä, ja tällöin keskittyminen mihinkään vähänkään pitkäjänteisyyttä vaativampaan asiaan voi olla vaikeaa. Niin hullulta kuin se kuulostaakin, pornon katsomisen lopettaminen saattaa hetkellisesti myös aiheuttaa libidon ja seksuaalisten halujen katoamista, mikä monesti yhdistään itse riippuvuuden aiheuttamiin ongelmiin. Tällöin moni pelästyy ja palaa takaisin pornon pariin. Tällaiset jutut ovat kuiteknin OHIMENEVIÄ. Tässä voi mennä aikaa, mutta usko pois, ajan myötä ne kyllä väistyvät.

6. Puhu. Niin klisee kuin lause onkin, on se myös totta: puhuminen auttaa. Jos lähipiiristäsi löytyy joku jolle avautua, kokeile. Jos olet parisuhteessa ja pornon katsominen on ongelma sinulle tai kumppanillesi, sitä tärkeämpää on, että aiheesta uskallettaisiin puhua. Tämä on tietysti helpommin sanottu kuin tehty. Ongelma on nolo ja yksityinen, ja aina on olemassa vaara, että toinen ei täysin ymmärrä. Onneksi on myös ammattiauttajia. Tutustu millaiset mielenterveyspalvelut paikkakunnallasi on, ja pohdi, voisitko varata ajan psykologille tai vaikka vain yleislääkärille. Jos ensimmäinen todella iso askel on artikuloida ongelma ääneen itselleen, on seuraava merkkipaalu ehdottomasti se, että uskaltaa puhua siitä jollekin toiselle.

7. Aloita liikunta. Säännöllinen, hien pintaan tuova ja sykettä edes hieman nostava säännöllinen liikunta tekee yksinkertaisesti vaan niin hemmetin hyvää. Olo voi kunnon liikuntasuorituksen jälkeen olla kirjaimellisesti kuin uudestisyntynyt. Jos liikunta ei ole aikaisemmin ollut osa elämääsi, aloita pienestä, vaikka vain lyhyestä kävelylenkistä joka toinen päivä. Sekin on parempi kuin ei mitään. Muista, että säännöllinen liikunta voi yksinkertaisesti olla vain keino saada hieman lisää energiaa ja iloa arkeen, ei mikään keino näyttää mallilta tai kehonrakentajalta. Liiku liikkumisen ilosta ja itseäsi varten!

8. Muuta arkirutiinejasi – tee kerran viikossa jotain yllättävää. Pienetkin muutokset arkirutiineissa voivat olla merkki avoillesi, että nyt on käännetty uusi lehti elämässä – että enää ei välttämättä toimitakaan tuttujen kaavojen mukaan. Valitse vaikka uusi reitti työ- tai opiskelupaikallesi, tai vaihda vaikka huonekalujesi järjestystä. Aloita uusi harrastus, ilmottaudu käsityökurssille, maalaa taulu tai tee jotain muuta luovaa. Mitä vain. Yllätä itsesi!

10. Tunne ylpeyttä ja ole armollinen itsellesi. Ei ole niin pientä askelta, jonka otettuasi et voisi tuntea pientä ylpeyttä. Älä vertaa itseäsi muihin, vaan ajattele, että sinä teit sen, oli saavutus kuinka ”vähäpätöine” tahansa. On myös syytä osata antaa itselleen anteeksi ja tuntea armollisuutta. Muista, että elämäntilanteesta riippuen energiaa voi olla enempään tai vähempään. Älä siis missään nimessä ota liikaa paineita elämänmuutoksesta. Aloita rauhassa, ja jos sorrut, älä rankaise itseäsi. Ota askel kerrallaan ja poimi tästä listasta vaikka vain itsellesi juuri nyt sopivilta tuntuvat kohdat. Muista, että jos olet vuosia toiminut tietyllä tavalla, voi kestää aikaa, että pääset tavoistasi eroon.