Vinkkejä pornolakkoon ryhtyville

Tämä lista on tarkoitettu niille, jotka kokevat että nettipornon katsominen ei ole enää hallinnassa ja jotka haluavat päästä tästä ikävästä tavasta eroon. Se ei luonnollisesti ole mikään kaiken ratkaiseva lopullinen totuus, vaan lista opastavia ja auttavia vinkkejä jotka saattavat toimia toisille paremmin kuin toisille. Alunperin tämä lista tuli kirjoitettua Päivä 6:n postauksen yhteyteen, ja sitä on tähän hieman muokattu.

Mainittakoon, että jos ongelma on kehittynyt niin pitkälle että siitä on muodostunut riippuvuus, ns. ”kohtuukäyttö” voi olla mahdotonta tai hyvin vaikeaa. Tällöin irrottautuminen pornokoukusta voi olla vaativa, jopa ylivoimaiselta tuntuva tehtävä johon tarvitaan aikaa, kärsivällisyyttä ja päättäväisyyttä. Mahdotonta se ei kuitenkaan ole.

Koska kymmenen on listoissa aina kivempi luku kuin yksitoista, alkaa tämä lista nollasta.

0. Sano itsellesi ääneen, että sinulla on ongelma. Ennen kuin todella alat tekemään töitä asian kanssa, tunnusta se itsellesi ääneen. Tämä voi tuntua typerältä mutta ainakin itselläni se helpotti. Mene siis peilin eteen, katso itseäsi hetki silmiin ja sano: ”Minun nimeni on (oma nimi), ja minä olen koukussa pornoon. Se hallitsee elämääni. Minä en enää halua, että se hallitsee elämääni. Minä haluan päästä siitä eroon.”  Voit korvata repliikin omaan suuhusi sopivalta. On kuitenkin tärkeää että sanot sen ääneen, et ainoastaan mielessäsi.

1. Tee päätös olla erossa pornosta X päivää. On hyvä konkretisoida tavoitteensa. Lähde mukaan vaikka tähän sadan päivän juttuun, tai aseta oma tavoitteesi. Voi auttaa, jos ostat itsellesi kalenterin ja vedät kalenteriin ruksin aina pornottoman päivän päätteeksi. Sitten vain pidät huolen siitä, että ruksien rivi ei katkea. Vaikka ratkeaisitkin, aseta silti tavoitteesi tarpeeksi korkealle. Jos tavoite täyttyy, älä palkitse itseäsi pornolla, vaan aseta perään uusi.

2. Pysy erossa kaikesta kuvallisesti kiihottavasta materiaalista. Tietyn ajan kuluttua mieli voi alkaa huijaamaan katsomaan kiihottavaa materiaalia jota ei suoranaisesti pidä pornona. Tämä ei tarkoita, että kaupungilla pitäisi alkaa kulkemaan laput silmillä tai välttelemään elokuvia, joissa on rakastelukohtauksia, mutta esim. itse huomasin edellisen pitkän taukoni aikana viettäväni yhä enemmän aikaa maksullista seksiä tarjoavien naisten sivustoilla. Ajattelin, että tämä ei lakkooni liity, vaikka täyttä pornoahan ne kuvat siellä ovat. Mitä enemmän olin erossa varsinaisesta nettipornosta, sitä enemmän fantasioin huoriin menemistestä ja erinäisten pornofantasioideni toteuttamisesta, ja sitä useammin myös löysin itseni mainitulta sivustolta. Keskittymisestä (mihinkään) ei tullut juuri mitään. Vältä siis myös tällaista ”sijaispornoa”.

3. Muista, että valinta on aina sinun. Jos halu katsoa pornoa iskee, tunnista se. Tiedosta, että juuri nyt on se hetki jolloin haluat katsoa sitä. Muista, että joka hetki SINULLA ON ITSELLÄSI VALTA PÄÄTTÄÄ MITÄ TEET. Ihan joka hetki. Haluatko mennä koneelle ja avata selaimen vai kenties lähteä ulos kävelylle? Päätös on aina sinun. Hankalaksi tämän tekee se, että ajatus pornosta ei näinä hetkinä yksinkertaisesti jätä rauhaan. Mitä tällöin voi tehdä?

4. Runkkaa ilman pornoa. Olen huomannut, että masturboiminen ilman pornoa on hyvä tapa taistella pornohaluja vastaan. Laukeamisen jälkeen kiität itseäsi siitä, että et sortunut. Moni haluaa pidättäytyä näissä jutuissa myös masturboimisesta ja joillekin se voi olla varsin toimiva ratkaisu. Varsinkin jos masturboiminen on jatkuvaa ja pakonomaista, eikä siinä tunnu onnistuvan ilman pornoon liittyviä mahdollisesti itselle epämiellyttäviä fantasioita, on ehkä syytä yrittää olla myös masturboimatta. Jos ongelma nettipornon käytön suhteen on vakava, voi kuitenkin hyvä ottaa askel kerrallaan. Mitä enemmän varsinkin alkuun on masturboimatta, sitä vastustamattomammaksi voivat myös halut katsoa pornoa käydä.

5. Älä pelästy vieroitusoireita. Jos käyttö on ollut pitkäkestoista ja jatkuvaa, lopettaminen  saattaa aiheuttaa kirjaimellisesti vieroitusoireita. Moni on raportoinut pääkivuista, sydämen tykytyksistä, ärtymyksestä ja pinnan kiristymisestä. Pitkien pornosessioiden jälkeistä ”aivosumua” saattaa ilmetä myös sen lopettamisen myötä, ja tällöin keskittyminen voi olla vaikeaa. Niin hullulta kuin se kuulostaakin,  pornon katsomisen lopettaminen saattaa hetkellisesti myös aiheuttaa libidon ja seksuaalisten halujen katoamista. Voi olla, että ei seiso, edes masturboidessa. Moni pelästyy ja palaa tällaisten ongelmien ilmestyttyä takaisin pornon pariin. Muista kuitenkin, että tällaiset jutut ovat OHIMENEVIÄ. Siinä voi kutenkin mennä aikaa, mutta ajan myötä ne kyllä väistyvät.

6. Puhu. Niin klisee kuin lause onkin, on se myös totta: Puhuminen auttaa. Jos lähipiiristäsi löytyy joku jolle avautua, kokeile. Jos olet parisuhteessa ja pornon katsominen on ongelma sinulle tai kumppanillesi, sitä tärkeämpää on, että siitä uskallettaisiin puhua. Tämä on tietysti helpommin sanottu kuin tehty. Ongelma on nolo ja yksityinen, ja aina on vaara että toinen ei täysin ymmärrä. Onneksi on myös ammattiauttajia. Tutustu millaiset mielenterveyspalvelut paikkakunnallasi on, ja pohdi voisitko varata ajan psykologille tai vaikka vain yleislääkärille. Jos ensimmäinen todella iso askel on artikuloida ongelma ääneen itselleen, on seuraava merkkipaalu ehdottomasti se, että uskaltaa sanoa sen jollekin toiselle.

7. Aloita liikunta. Säännöllinen, hien pintaan tuova ja sykettä nostava liikunta tekee yksinkertaisesti todella hyvää, niin kropalle kuin mielelle. Kirjaimellisesti olo voi kunnon liikuntasuorituksen jälkeen olla kuin uudestisyntynyt. Jos liikunta ei ole ollut osa elämää, aloita pienestä, vaikka kävelylenkistä. Tänä päivänä ulkonäköpaineet ovat monelle iso juttu ja nykyään liikuntaan  kaikkine fitness-body pumping-whatever -lajeineen liitetään monesti se, että se on vain keino näyttää paremmalta. Unohda se! Voit aloittaa minkä tahansa lajin, näytit sitten miltä tahansa, tai olit kuinka ”huono” siinä tahansa. Säännöllinen liikunta voi yksinkertaisesti olla konsti saada hieman lisää energiaa arkeen, ei keino näyttää mallilta tai kehonrakentajalta. (Mainitsen tämän nyt tässä, koska monet pornoaddiktit – minä mukaan lukien – painivat myös pahojen itsetunto-ongelmien kanssa.)

8. Muuta arkirutiinejasi – tee joku päivä jotain yllättävää. Pienetkin muutokset arkirutiineissa voivat olla merkki avoillesi, että nyt on käännetty uusi lehti elämässä, että enää ei välttämättä toimitakaan tuttujen kaavojen mukaan. Valitse vaikka uusi reitti työ- tai opiskelupaikalle tai vaihda huonekalujesi järjestystä. Ilmottaudu käsityökurssille, piirrä, maalaa tai tee jotain muuta luovaa. Mitä vain. Yllätä itsesi!

9. Ole ylpeä pienistäkin saavutuksista. Ei ole niin pientä askelta, jonka otettuasi et voisi tuntea hyvää oloa, kiitollisuutta tai ylpeyttä. Jos siltä tuntuu, kerro blogin kommenteissa onnistumisistasi. Kannusta myös muita.

10. Ole armollinen itsellesi. On tärkeää osata antaa itselleen myös anteeksi ja elämäntilanteesta riippuen energiaa voi olla enempään tai vähempään. Älä siis ota liikaa paineita muutoksesta! Aloita rauhassa ja jos sorrut, älä rankaise itseäsi liikaa. Ota askel kerrallaan ja poimi tästä listasta vaikka vain itsellesi sopivat kohdat. Muista, että jos on kestänyt vuosia että pornoriippuvuus on kehittynyt, voi kestää myös aikaa päästä siitä eroon. Jos et siinä heti onnistu, et missään nimessä ole huono tai epäonnistunut ihminen. Päinvastoin, mahdollisesti jonkin uuden ja ihmeellisen edessä.